به گزارش پایگاه خبری ندای خوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه و دومین آیین تکریم بانوان مبلغ و محفل دارالقرآن کریم شهر تهران با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت معزز آستان قدس‌رضوی، احمد مسجد جامعی وزیر پیشین فرهنگ و […]

به گزارش پایگاه خبری ندای خوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه و دومین آیین تکریم بانوان مبلغ و محفل دارالقرآن کریم شهر تهران با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت معزز آستان قدس‌رضوی، احمد مسجد جامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بانوان فعال قرآنی امروز پنج‌شنبه (۶ دی) برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: خدا را سپاس می‌گویم در ایام معطر به عطر حضرت صدیقه طاهره (س) در این محفل مبارک حضور دارم. تاریخ اسلام را که از صدر بعثت تاکنون بررسی می‌کنیم در می‌یابیم زنان در حوزه علوم و معارف اسلامی سه دوره تاریخی را گذراندند.

وی افزود: دوره نخست تجلی دوره بعثت است که بانوان حضور محسوسی در تعلیم و تعلم معارف اسلامی دارند، غایب نیستند و به تمام معنا در صحنه حضور دارند، دوره دوم با افول تمدن اسلامی (به علل مختلف) دوران کمرنگ شدن زنان در عرصه علوم و معارف اسلامی است که هم در فقه، تفسیر و کلام و هم در سایر حوزه‌های علوم اسلامی دیده شد.

صالحی تصریح کرد: دوره سوم مربوط به دهه‌های اخیر است که دوباره نسیم بعثت تجلی کرده است و بانوان در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی ظهور و بروز دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابن سعد، از مورخانی که صحابه پیامبر گرامی اسلام (ص) را معرفی کرده‌اند، در طبقات الکبری از ۱۵۰۰ صحابی زن نام برده‌اند، این حجر عسقلانی ۱۵۵۲ زن صحابی معرفی می‌کند و این اثیر در اسدالغابه از حدود ۷۷۰۰ صحابی که معرفی کرده ،تقریبا یک هفتم آن‌ها یعنی هزار تن از آنها بانوان هستند.

صالحی تصریح کرد: تصویر بسیار تلخی از جایگاه زن در زمان جاهلیت وجود داشت، به فرموده قرآن کریم تاجایی که وقتی خبر دختر دار شدن به مردی می‌رسید خشمگین و شرمگین می‌شد و متحیر می‌ماند که آیا این دختر را با خواری نگه دارد یا زنده به گور کند، پیامبر اسلام (ص) در آن ایام امتی را می‌سازد که جمع قابل توجهی از آنان زنان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این جامعه که بیعت معنا نداشت و حتی مردان هم (چون روسای قبیله همه‌کاره آن قبیله بودند) بیعت نمی‌کردند و زنان سایه موهوم مردان بودند، کار به جایی رسید که پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) زنان را مثل مردان در بیعت‌های مختلف چون عقبه اولی و ثانیه و رضوان و.. شریک کردند.